Verleidingen weerstaan

Hoe je verleidingen beter kunt weerstaan? 5 tips!

Het veranderen van bepaalde patronen en gedrag is super moeilijk. Er zullen vaak verleidingen om de hoek komen kijken die lastig te weerstaan zijn. Denk bijvoorbeeld aan een lekker stuk taart als je aan het afvallen bent, of die lift terwijl je eigenlijk had voorgenomen om vaker met de trap te gaan. 

Het weerstaan van verleidingen heeft alles te maken met zelfcontrole. Een deel van je zelfcontrole is aangeboren maar een deel is ook wel degelijk te trainen, als een soort spier. Lees hieronder 5 tips om jouw zelfcontrole te verbeteren zodat je die verleidingen de volgende keer een stuk makkelijker kan weerstaan!

1. Als....dan

Probeer van te voren al te bedenken wat je doet mocht je tegen een verleiding aan lopen. Dit kan je doen door de ‘als…dan’  methode te gebruiken. Dus bijvoorbeeld: Als ik zin krijg in chips dan drink ik een glas water in plaats van dat ik chips neem. Als het weer slecht is buiten, dan pak ik een paraplu en ga ik alsnog een rondje lopen. Zo kan je voor allerlei scenario’s vooraf een plan bedenken. Dit kan bijvoorbeeld ook handig zijn voordat je naar een sociale gelegenheid gaat waar mensen wellicht dingen aanbieden die je misschien liever niet wilt eten of drinken. Door de mogelijke reactie vooraf al te bedenken is deze al voorgeprogrammeerd in je hersenen en wordt het makkelijker om op deze manier te handelen. Probeer het maar eens!

2. Haalbare doelen

Een simpele tip, maar wel heel belangrijk!! Zorg dat de doelen die je stelt haalbaar zijn. Je kan niet van jezelf verwachten dat in een keer alles goed gaat, maar toch stellen we deze verwachting vaak. Probeer het rustig op te bouwen. Als je bijvoorbeeld wilt stoppen met snoepen begin dan met het minderen van snoepen in de middag in plaats van dat je meteen helemaal wilt stoppen met snoepen. Wanneer je dit een tijdje volhoudt kan je een nieuw doel stellen waarmee je iets verder uitbouwt.

3. Afleiding

Zorg dat je jezelf kunt afleiden wanneer je in de verleiding komt. Bij een verleiding is het vaak zo dat er iets in je hoofd zit en je deze gedachten nog maar moeilijk weg krijgt. Het is dan dus zaak om je gedachten op iets anders te focussen. Dit lukt het beste als je iets gaat doen waar je je aandacht bij moet houden zodat er geen ruimte meer is om aan de afleiding te denken. Begin bijvoorbeeld aan een moeilijke sudoku, of ga eventjes stretchen. Let maar op, je bent die verleiding geheid vergeten!

4. Visualiseer

Doe je ogen dicht en stel jezelf voor hoe het is als jij je doel behaald hebt. Probeer dit te doen met zoveel mogelijk details. Als je bijvoorbeeld fitter wilt worden stel je dan voor hoe je je voelt als je ‘s morgens uit bed stapt, beeld je in hoeveel energie je hebt terwijl je aan het werk bent, enzovoorts. Wanneer je bewust bezig bent met je einddoel en visualiseert wat voor gevoel je dit geeft zowel fysiek en mentaal en hoe je leven er dan uitziet geeft dit een motivatie boost om dat doel te behalen. Het helpt je om te herinneren waar je het allemaal voor doet. Hierdoor wordt het dus ook makkelijker om die verleiding te laten staan!

5. Maak een plan

Het is altijd makkelijk om een doel te bedenken en vervolgens verder te gaan met je leven. Onze tip: neem de tijd om even een plan te maken! Dit hoeft echt niet heel lang te duren maar het gaat je zeker helpen om je doel te behalen. 

Wat moet er dan in zo’n plan staan? Schrijf als eerste je einddoel op. Hak dit doel vervolgens in kleine stukjes en schrijf deze op als subdoelen (tip 2). Specificeer hierbij ook wanneer en hoe vaak je bepaalde gedragingen wilt uitvoeren. Dus in plaats van ‘ik wil vaker de trap pakken’ begin je met ‘ik ga elke ochtend in ieder geval de trap pakken naar mijn werkplek’. Dit bouw je dan steeds verder uit. 

Extra → Neem in je plan op wat er mis kan gaan en wat voor afleidingen er kunnen voorkomen. Bepaal vervolgens alvast hoe je hier dan mee omgaat of hoe je hier op reageert (wat zeg je tegen jezelf, of wat ga je doen?). 

Geloof ons, even de tijd nemen om een plan van aanpak te maken kan zo’n verschil maken!

meer weten?

Loop jij tegen verschillende uitdagingen aan tijdens het veranderen van je leefstijl en zou je hier wat meer hulp bij willen gebruiken?

Samen met onze psycholoog kun je gaan kijken naar jouw patronen en hoe jij blijvende verandering kunt aanbrengen. 

Neem contact met ons op voor een vrijblijvende intake of neem een kijkje bij het aanbod. 

Marije Kuiper Sportpsycholoog Hockeyclub Amsterdam AHBC - Bold Performance - Mentaal - Presteren
Marije Kuiper Msc

psycholoog

Meer weten over onze diensten?

E-mail Us

contact@boldperformance.nl

Call Us

+31 (0)6 33889905