5 Essentiële Supplementen voor de Koude Maanden

Met deze supplementen gaan we fit de winter in/door.

In deze blog vertellen we je over supplementen voor in de winter. De winter brengt niet alleen gezellige avonden bij de open haard en warme chocolademelk met zich mee, maar ook kortere dagen en koudere temperaturen. Deze seizoensveranderingen kunnen invloed hebben op je gezondheid en welzijn. Gelukkig kunnen de juiste supplementen een extra steuntje in de rug bieden om je energieniveau op peil te houden en je immuunsysteem te versterken. Hier zijn vijf wetenschappelijk onderbouwde supplementen die je kunt overwegen om toe te voegen aan je winterse routine.

1. Vitamine D:

Wat doet het? Beeld je in dat vitamine D als een zonnestraal is die je lichaam omarmt. Het speelt een cruciale rol bij de opname van calcium en fosfor, wat niet alleen je botten gezond houdt, maar ook een positieve invloed heeft op je immuunsysteem. Het is als een mini-zonnetje dat je van binnenuit verwarmt, vooral wanneer de echte zon zich minder laat zien.

Hoe werkt het? Wanneer je huid wordt gekust door zonlicht, start de productie van vitamine D. Dit vitamine is als een dirigent die het immuunorkest aanzet tot een harmonieuze symfonie, zoals benadrukt in onderzoek gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrition (Aranow, C. (2011)).

2. Omega-3 Vetzuren:

Wat doet het? Stel je voor dat omega-3 vetzuren kleine superhelden zijn, capes fladderend in de wind. Ze staan niet alleen bekend om hun gunstige effecten op het hart, maar ook als de bodyguards van je immuunsysteem. Deze vetzuren verminderen ontstekingen, waardoor je lichaam beter bestand is tegen winterse indringers.

Hoe werkt het? Een studie gepubliceerd in The American Journal of Clinical Nutrition onthult dat omega-3 vetzuren als vredesstichters optreden, waarbij ze ontstekingen kalmeren en het immuunsysteem in balans houden (Calder, P. C. (2013)).

3. Zink:

Wat doet het? Zink, jouw persoonlijke schildwacht, staat garant voor een robuust immuunsysteem. Het is betrokken bij meer dan 300 enzymatische processen, waaronder die essentieel zijn voor een krachtige immuunrespons. Beeld je in dat zink de poortwachter is die indringers buiten de deur houdt.

Hoe werkt het? Onderzoek gepubliceerd in The Journal of the American Medical Association bevestigt dat zink als een supermineraal fungeert, waarbij het verkoudheden korter en minder intens maakt (Prasad, A. S. (2008)).

4. Vitamine C:

Wat doet het? Stel je voor dat vitamine C als een magische toverdrank is, sprankelend van antioxidanten. Het versterkt niet alleen je immuunsysteem, maar beschermt ook je cellen tegen boze vrije radicalen. Het is als een kleurrijke paraplu die je beschermt tegen winterse stormen.

Hoe werkt het? Een overzichtsartikel gepubliceerd in Nutrients onthult dat vitamine C als een onzichtbare schildwacht fungeert, de duur en intensiteit van verkoudheden verminderend (Hemilä, H., & Chalker, E. (2013)).

5. Magnesium:

Wat doet het? Magnesium, de rustbrenger onder de supplementen, is als een warm bad voor je zenuwstelsel. Het kalmeert niet alleen de winterse stress, maar speelt ook een sleutelrol in honderden biochemische reacties, inclusief energieproductie. Stel je voor dat magnesium een zachte deken is die je omhult en je winterse zorgen laat wegsmelten.

Hoe werkt het? Een systematische review in PLOS ONE enthousiasmeert over de angstverlichtende eigenschappen van magnesium, waardoor het een onmisbaar supplement is tijdens de winterse drukte (Boyle, N. B. et al. (2017)).

Wil je hier zelf niet over nadenken?

Neem dan een trainer in de hand! Onze trainers kunnen jou begeleiden richting jouw doel.

Dus heb je interesse in online coaching, een personaltrainer of wil je meer weten over hoe deze begeleiding er in de praktijk uit ziet? 

Neem contact met ons op om hier een keer over te sparren. 

Bold performance coach Haico Blom Strenght conditioning
Haico Blom

eigenaar / S&C Coach

Meer weten over onze diensten?

E-mail Us

contact@boldperformance.nl

Call Us

+31 (0)6 33889905

Follow Us