Presteren onder druk
Faalangst

perfect bestaat niet

Als jij als vaak prestaties moet leveren in de sport, op het werk of in de entertainmentwereld, is het heel normaal dat hier druk bij komt kijken. Deze druk kan zorgen voor een angst om te falen. Hoe goed je ook bent, de angst om te falen kan goede prestaties enorm in de weg zitten. Om eruit te kunnen halen wat er in zit is het dus belangrijk om te leren hoe je hiermee om kunt gaan. Gelukkig is het mentale stukje dat hierbij komt kijken te trainen, net als technische, tactische of fysieke vaardigheden.

Als sportpsycholoog en prestatiepsycholoog kom ik heel veel mensen tegen die te maken hebben met belemmerende gedachten. Wil jij graag 1-op-1 werken aan jouw persoonlijke situatie klik dan hier.

Lees hieronder meer over hoe de angst om te falen ontstaat en wat je hieraan kunt doen.

HOE ONSTAAT FAALANGST

De spanning of angst om te falen kan zich uitten op vele verschillende manieren. Denk hierbij aan scenario’s die je voor je ziet van te voren, vervelende gedachten die om de hoek komen kijken op belangrijke momenten, het gevoel van spanning en zenuwen, of negatieve gedachten na de prestatie. Allemaal dingen die niet helpen maar wel heel menselijk zijn.

Je hersenen hebben de neiging om gedachten aan te nemen als waarheid of dingen uit te vergroten, het is alles-of-niets en daar zit weinig tot niks tussen. Deze gedachten zorgen weer voor een bepaald gevoel van spanning of stress in je lichaam. Je hersenen willen dit gevoel van spanning begrijpen en gaan daardoor nog meer aandacht richten op de negatieve gedachten, want dan klopt het. Dit kan een vicieuze cirkel zijn die lastig te doorbreken is.

SPOTLIGHT

Als mensen hebben we allemaal te maken met negatieve gedachten en angsten en of deze er zijn hebben we niet altijd in de hand. Het is vooral belangrijk dat je leert hoe je hier goed mee omgaat. Hierbij gaat het dus om een stukje acceptatie en weten waar je je aandacht op kunt richten. Je aandacht is als een soort spotlight die je zelf kan besturen. Stel je maar eens een podium voor waar allerlei karakters op staan die jou gedachten moeten voorstellen. Wanneer je last hebt van angst om te falen zal de aandacht vooral op alle negatieve punten gericht zijn, de spotlight staat maar een kant op dus, en is constant gericht op het negatieve karakter. De sleutel is om zelf achter de techniektafel te gaan zitten en de spotlight ook op andere personages te zetten. Het negatieve karakter zal niet van het podium vertrekken maar er staan wel meerdere personages omheen, eentje die heel positief is, een die realistisch is, een die rustig en kalm is. Kies er dus zelf voor waar je je aandacht op richt. Wanneer het je lukt om de controle terug te pakken zal het kwestie van oefenen zijn om dit in de praktijk te gaan toepassen. Een leuke uitdaging!

MINDSET

Naast het richten van je aandacht speelt ook mindset een grote rol in de angst om te falen. Bedenk maar eens hoe jij naar een fout kijkt. Hoe groot maak je deze fout voor jezelf? Hier kunnen je hersenen weer opspelen die jou laten geloven dat een fout bestraft zal worden of het einde betekent. In sommige gevallen is dat natuurlijk zo, maar er komt altijd weer een nieuw moment om jouw kwaliteiten te laten zien. De meest succesvolle mensen maken ook de meeste fouten, het geheim is dat ze altijd doorgaan en de fout gebruiken om van te leren. Het kan dus ook nuttig zijn om te onderzoeken hoe jouw mindset in elkaar zit en te zoeken naar waar je deze nog kan trainen.

Nu je weet hoe faalangst in de sport, op het werk, of in de entertainmentwereld in elkaar zit en hoe je hier zelf weer controle over kunt pakken is het aan jou om dit te gaan proberen.

Natuurlijk is het niet makkelijk om hier even van af te komen, vaak zijn het patronen die je al voor lange tijd hebt. Daarom kan het nuttig zijn om samen met een sportpsycholoog stap voor stap te kijken naar jouw situatie en een persoonlijk plan te maken.

presteren onder druk - sport - faalangst - wedstrijdspanning - sportpsychologie - blog - tips

meer weten?

Zou je graag samen willen werken aan jouw angst om te falen? Of wil je meer inzicht in jouw patronen en situatie?

Wij werken op locatie in Utrecht en Amsterdam, maar er zijn ook mogelijkheden voor begeleiding online of bij jou op de sportclub of op het werk.

Neem contact met ons op om hier een keer over te sparren. 

Marije Kuiper Sportpsycholoog Hockeyclub Amsterdam AHBC - Bold Performance - Mentaal - Presteren
Marije Kuiper Msc

psycholoog

Meer weten over onze diensten?

E-mail Us

contact@boldperformance.nl

Call Us

+31 (0)6 33889905