De sleutel tot zelfvertrouwen

WIl jij meer zelfvertrouwen? 5 tips!

Ken je dat gevoel, je wilt iets heel graag goed doen maar ineens poppen er allerlei negatieve gedachten naar boven. Je begint aan jezelf te twijfelen en een onzeker gevoel overheerst. 

Je zelfvertrouwen kan je helpen om goed te presteren, maar het kan ook zeker heel erg in de weg zitten! 

Vaak staat zelfvertrouwen aardig gelijk aan de prestaties die je levert. Gaat het goed, dan heb je vertrouwen dat het de volgende keer ook lukt. Maar gaat het niet goed, dan kan je zelfvertrouwen ook weer diep zakken waardoor je je de volgende keer een stuk onzekerder voelt en twijfelt aan jezelf. 

Hoe kan je nou zorgen dat je zelfvertrouwen stabieler wordt en niet afhankelijk is van je prestaties? Goed nieuws! Het blijkt dat zelfvertrouwen gewoon te trainen is! Lees hieronder 5 tips om je zelfvertrouwen te verhogen.

Tip 1: Denk terug aan eerdere succeservaringen

Wil je je zelfvertrouwen vlak voor een belangrijke prestatie nog even een boost geven? Denk even terug aan een eerder succesmoment. Bijvoorbeeld een mooie actie die je hebt gemaakt of die keer dat alles lukte! Dit herinnert je er nog even aan dat jij het echt wel in je hebt!

Tip 2: Stop met vergelijken!

Het is misschien een cliché.. Iedereen weet dat je dit beter niet kan doen en toch doen we het allemaal. Probeer dit toch zo min mogelijk te doen want het werkt vaak vooral als afleiding. Focus op je eigen taak! Wat wil jij vandaag doen en hoe ga je dat doen? Door op jezelf te focussen ben je ook geconcentreerder bezig waardoor je waarschijnlijk ook beter presteert.

Tip 3: Straal zelfvertrouwen uit!

Als je denkt aan grote succesvolle sporters als Conor McGregor of Michael Jordan dan denk je al snel aan het zelfvertrouwen dat zij uitstralen. Deze houding nemen zij niet voor niks aan, je lichaamshouding kan namelijk bijdragen aan hoe zelfverzekerd jij je voelt. Dus onze tip is: hoofd omhoog en borst vooruit! Als jij zelfverzekerd overkomt ga je je vanzelf ook zo voelen!

Tip 4: Routines

Vaste routines kunnen je helpen om je zelfverzekerd te voelen omdat het een gevoel van controle geeft. Probeer daarom te zorgen voor een vaste routine wanneer je moet gaan presteren. 

Tip 5: Denk positief!

Vaak zweven er allerlei negatieve of onzekere gedachten in ons hoofd rond zonder dat we dit willen. Een grote twijfel en onzekerheid! Deze gedachten hebben geen functie en laten je soms ook nog eens slechter presteren… Probeer eens bewust te denken aan positieve dingen. Zeg bijvoorbeeld tegen jezelf dat je het wel kan en dat je gaat knallen! Als je dit vaak genoeg doet zal het een automatisme worden en blijft er steeds minder ruimte over voor die negatieve gedachten!

Wil jij een killer confidence?

Wil jij meer weten over jouw eigen patronen en samen werken aan meer zelfvertrouwen? Dit kan middels een 1-op-1 traject samen met onze sportpsycholoog. Neem contact met ons op om hier een keer over te sparren. 

Ben jij coach of trainer en merk je dat meerdere van jouw sporters wel een confidence boost kunnen gebruiken? Dan is een teamsessie een goed idee. Neem een kijkje bij de workshops om te zien wat er mogelijk is. 

Marije Kuiper Sportpsycholoog Hockeyclub Amsterdam AHBC - Bold Performance - Mentaal - Presteren
Marije Kuiper Msc

Sportpsycholoog

Meer weten over onze diensten?

E-mail Us

contact@boldperformance.nl

Call Us

+31 (0)6 33889905

Follow Us